لینک های جالب
در اینجا چند لینک جالب برای شما گذاشته ایم. لذت ببرید! :)صفحات
- آموزش سه تار | آموزش ستار
- برگه نمونه
- تماس با ما
- چاپ افست 9 ورقی | 6 ورقی | شش ورقی | نه ورقی | لیتوگرافی | زینک
- چاپ بلوط
- دانستنی ها
- سلفون کشی – واحد سلفون کشی – سلفون کشی عرض 160 – واتربیس
- کارتن سازی
- کارتن لمینتی | کارتن سازی | جعبه لمینتی | کارتن صادراتی
- لیتوگرافی – واحد لیتوگرافی – لیتوگرافی پلیت ستر – لیتوگرافی 100 * 140
- لیتوگرافی سایز بزرگ | چاپ سایز بزرگ | سلفون کشی سایز بزرگ
- واحد چاپ – چاپ افست – 100*140 – 100×140 – 120*160
گرافیک محیطی – چاپ بلوط – چاپ افست پنج رنگ
/2 دیدگاه /در چاپ افست, لیتوگرافی /توسط hassanگرافیک محیطی
گرافیک محیطی
همه چیز درباره گرافیک محیطی
گرافیک محیطی از کلیه علائم ، تابلوهای و چراغ ها، از شکل و رنگ و طرح و خط ونوشتار بهره می گیرد و اگر بامعیارهای درست استوار باشد می تواند :
گرافیک محیطی از کلیه علائم ، تابلوهای و چراغ ها، از شکل و رنگ و طرح و خط ونوشتار بهره می گیرد و اگر بامعیارهای درست استوار باشد می تواند :
عوامل اصلی بیان در گرافیک محیطی عبارتند از :
از آنجا که همه این عوامل در محیط داخل شهر انجام می گیرد. بنابراین باید بین آنها و شهر، هماهنگی ایجاد گرددو طراحان گرافیک محیطی با مهندسین شهرساز از نزدیک ، تشریک مساعی داشته باشند.باتوجه به اینکه در شهرهای بزرگ علاوه بر ساکنین دائمی آنها، انبوه قابل ملاحظه ای از مردم ، جهت انجام کارهای اقتصادی ، تجاری ، بهداشتی … نیز مرتب در حال آمد و رفت می باشند، گرافیک محیطی باید به نوعی نقش خود را ایفا نماید تا افراد در این محیط در برقراری ارتباطها و گذراندن امورشان مشکلات کمتری داشته باشند. بخش عمده اطلاعات مورد نیاز شهر، در ارتباط با مقررات آمد و شد، آگاهی از فعالیت ها و رویدادها و اماکن گوناگون وخدماتی است که ارائه می شود.
مردم باید راههای مختلف و ایمن و سریع رسیدن به این محیطها را بدانند و بهترین آنها را انتخاب نمایند. البته تعیین ضوابط اعمال کنترل بر تابلوها و علائم بخش خصوصی که می تواند موجب اخلال در تاثیر عمومی یا مکمل آنهاباشند، جزء تفکیک ناپذیر سیستم مناسب اطلاع رسانی محیط است .
گرافیک محیطی چه عرصه هایی را در بر می گیرد :
گرافیک محیطی
، عرصه های گوناگون را در بر می گیرد، که در هر دوی اینها، نقش عمده آن ( اطلاع رسانی ) می باشد. محیطهای بسته شامل فضاهای داخلی کلیه ساختمان ها اداری و تجاری ، مترو و همچنین نمایشگاهها و فروشگاهها می باشد که در آنها با استفاده از اشکال و حروف و انواع تابلو، اطلاعات لازم به مراجعه کنندگان داده می شود.
در محیطهای باز نیز همچون پارک ها، خیابان ها و معابر شهر و اساسا کلیه فضاهای باز واقع در شهرها و محیط زندگی انسان ، که طراحی هایی شامل : علائم راهنمایی و هشدار دهنده داخل پارک ها، تابلوهای سردر فروشگاهها ، طراحی ویترین های مغازه ها ، علائم راهنمایی و رانندگی در سطح شهر، تابلوهای نام خیابان ها و کوچه ها، باجه های مختلف خدماتی از قبیل تلفن ، پست و…، در محدوده گرافیک محیطی قرار دارند.
گرافیک محیطی نقش مهمی را نیز در تبلیغات ایفا می کند ، از جمله در تبلیغات تجاری و تبلیغات فرهنگی ، اکنون به طور اختصار نگاهی گذرا بر این دو می اندازیم :
گرافیک محیطی و تبلیغات فرهنگی
انسان از زمانی انسان می گردد که دارای فرهنگ می شود و فرهنگ از زمانی آغاز می گردد که انسان به وجودمی آید. آنچه که می توانیم برایش تقدیم و تاخر قایل شویم تمدن است و انسان با فرهنگ وارد تمدن می شود واکنون این انسان متمدن است که در دام انواع و اقسام کشمکش های روحی و جسمی دست و پا می زند، برای رهایی وآزادی نیاز به پرواز دارد، پروازی از درون خود به بیرون و شاید برای این پرواز، بالی بهتر از فرهنگ و هویت خویش نیابد. پس باید با آن آشنا شود و با بهره گیری از آن در جهات مختلف زندگی ، خود و جامعه اش را باور کند. این نقطه ای است که تبلیغات فرهنگی می تواند پا به عرصه وجود بگذارد و رسالت خویش را به انجام برساند.امروزه در سراسر دنیا واژه تبلیغات فرهنگی معانی خاصی پیدا کرده و آن هم براساس تعریف فرهنگ و تبلیغ از دید آن جامعه خاص می باشد. در کشور ما نیز این تبلیغ حول محورهای خاصی دور می زند که مربوط به باورها ودیده ها و فرهنگ جامعه ماست و در اینجاست که دوباره صحبت از هنر به میان خواهد آمد، هنری که باید خادم جامعه باشد و اندیشه ها و آرمان های والای بشری را که سبب رشد انسان می شوند، جاودان و ماندنی کند به گونه ای که بر همه اقشار جامعه تاثیرگذار گردد.
هنرهای تجسمی ، تجلیات عالی زبان بصری هستند و بنابراین ابزارهای آموزشی اند که قیمتی بر آنها متصورنیست . اکنون وظیفه گرافیک محیطی این است که از نظر اجتماعی پیام مفیدی برساند و هم چشم را به واسطه آن ، ذهن را جلب کند و در نتیجه نظم لازم را برای دیدن آن سوی سطوح چیزهای قابل رویت به ذهن بدهد و در شناخت ارزش های لازم برای یک زندگی کامل و لذت بردن از آن راهنماییش کند. اگر شرایط اجتماعی ، گرافیک محیطی را به عرصه پیام های موجه ، در وسیع ترین و عمیق ترین مهفوم اجتماعی آن ملزم سازند، این هنر می تواند بطور موثر به آماده سازی راه برای هنری موثر و مثبت یاری رساند. هنری که بتوان پیام خویش را به مردم برساند و از طرف آنها درک شود. از میان اهدافی که گرافیک محیطی مد نظر دارد، هدف های کاربردی از بقیه مهمتر و در حقیقت در اولویت قراردارد که البته بعد از دست یابی به اهداف گوناگون کاربردی خود، می باید فرهنگ ساز نیز باشد و اگر گرافیک محیطی با اصولی صحیح و متناسب انجام شده باشد تا حدود بسیار زیادی می تواند در گسترش فرهنگ جامعه تاثیر داشته باشد. رشد گرافیک محیطی به چند عامل وابسته است از جمله رشد کیفی فکری مدیریت ها و وجود طراحانی باخلاقیت های بالا. البته این رشد تنها به گرافیک بر نمی گردد، بلکه به مجموعه عواملی منتهی می شود که ساختارهای اخلاقی ، اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی نیز در آن رشد یافته باشند. مشخصه های سنتی و فرهنگی می تواند در برقراری ارتباط بهتر و سریع تر نقش مهمی داشته باشند زیرا افرادی که در یک جامعه زندگی می کنند دارای فرهنگ خاص آن اجتماعی نیز می باشند. بنابراین بهتر است ارسال پیام برای آنان به زبان و شیوه ای آشنا و سنت های خودشان طراحی شود که برایشان ملموس تر و گویاتر باشد تا در قالب های فرهنگی و سنتی بیگانه .
رنگ ، نقش مهمی در یک طرح دارد که اولین وظیفه آن جلب توجه مخاطب است و در مرحله بعدی نقش مکمل عناصر تصویری دیگری برای موفقیت در ارسال پیام را ایفا می کند. حروف نوشتاری نیز در برقراری ارتباط سریعترنقش مهمی دارند و در واقع آنها تکمیل کننده یا تاکید کننده تصویر می باشند.
در گرافیک محیطی ابزارها و عوامل مختلفی برای ارائه اطلاعات وجود دارد که از هرکدام برای بیان نوعی خاص ازایجاد ارتباط می توان استفاده کرد. مثلا بالون ها و تبلیغات برروی وسایل نقلیه مربوط به گروه ایجاد ارتباط توسط سوژه های متحرک می باشند. همچنین بیل بوردها باید در مکان هایی مورد استفاده قرار گیرند که که فضای اطراف آنهاوسیع باشد مانند بزرگراهها که اغلب مخاطب با سرعت بیشتری از مقابل آن می گذارد و باید به گونه ای باشد که به سرعت بتواند ارتباط لازم را برقرار کند. نسبت میزان ارتفاع نصب بیل بورد با طول و عرض آن نیز از نکته های حائزاهمیت می باشد و باید بطور دقیق محاسبه شود. کارآیی بیل بورد در شب نیز بحثی است که باید همراه با عوامل دیگرمربوط به بیل بوردها با دقت بررسی و طراحی شود و با استفاده از سیستم های نوری مناسب پیام دلخواه در شبها نیز به مخاطبین احتمالی القا شود.
با آنچه درخصوص آشنایی با گرافیک محیطی و اهمیت و نفش آن در جامعه های شهری گفته شد، به اختصارشرحی پیرامون اهمیت حضور گرافیک محیطی در روابط عمومی ها بیان می شود; از آنجا که هدف روابط عمومی جلب مشارکت و همراهی افکارعمومی در زمینه های مختلف است و همچنین واحدی است که ارتباط کارکنان با مسئولان ونیز مسئولان با مردم را برقرار می کند. باید این رسالت خود را با استفاده از روش های ویژه ، به خوبی انجام دهد. گرافیک محیطی یکی از آن مواردی است که می توان با شناخت و به کارگیری اصولی آن در روابط عمومی ها، برقراری ارتباطات یاد شده را گسترش داد. امر تبلیغ نیز در روابط عمومی نقش مهمی را ایفا می کند; تبلیغ به معنای تغییر افکار و اندیشه برای آنچه تبلیغ می شود. بهترین و گویاترین زبان برای این منظور، هنر گرافیک است . چرا که هنر گرافیک آینه شفافی از مسایل جاری و فرهنگی است و تمام لحظه ها زیر و بم های روحی و فکری جامعه را ثبت و منعکس می کند.بنابراین ، هنر گرافیک در روابط عمومی اهمیت خاص خود را می یابد. گرافیک محیطی نیز بخشی از این هنر است :یعنی آنجا که مسئله ارسال پیام و دادن اطلاعات لازم به مخاطب در محیط کاری پیش می آید، گرافیک محیطی قدم به عرصه می گذارد و نقش خود را ایفا می کند. برای مثال یک سازمان یا وزارتخانه را در نظر می گیریم که روزانه تعداد زیادی از افراد جامعه آنهم با فرهنگ ها و نگرش های متفاوت اجتماعی ، به خاطر نیازی که دارند به آنجا مراجعه می کنند. در ابتدای ورود، گرافیک محیطی موجود باید به نوعی طراحی شده باشد که فرد برای رسیدن به قسمتی که لازم است به آنجا مراجعه کند، دچار مشکل و سرگردانی نشود و با دیدن تابلوهای مخصوص راهنما به راحتی به محل مورد نظر برسد. نوع تابلو، رنگ ، اندازه و نوع خطهای نوشتاری ، علامت ها و نمادها و همچنین محل نصب آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است . پس از آن ، علامت های داخل محوطه ها راهروهای و اتاق های نیز باید همین ویژگی هارا داشته باشند.
بنابر آنچه که بیان شد، اولین اهمیتی که برای گرافیک محیطی قائل می شویم ، همان برقراری ارتباط برای راهنمایی و اطلاع رسانی به مخاطب است و در دومین نقش خود، وظیفه زیباسازی محیط را برعهده می گیرد، زیرا انسان به طور ناخودآگاه خواهان زیبایی و توازن و تعادل و آراستگی است و از زشتی ها و ناهنجاری ها دوری می جوید ، حضور در محیطی که همه عنصرهای آن به طور صحیح در جای خود قرار گرفته باشد و رنگ ها در هماهنگی و تضاد، هرکدام به وظیفه خود به درستی عمل کنند، برای هر انسانی ، به راستی لذت بخش است و روح خسته از کشاکش ومسایل روزمره زندگی او را به آرامش دعوت می کند.
زینک | زینک چاپ | پلیت | زینک چاپ افست | انواع زینک | انواع پلیت
/13 دیدگاه /در زینک | پلیت, لیتوگرافی /توسط hassanزینک | پلیت | چاپ افست
زینک
زینک ورقی فلزی، پلاستیکی یا کاغذی با ابعاد مشخص است که در لیتوگرافی طرح مورد نظر برای چاپ را روی آن کپی میکنند و در چاپ افست از آن استفاده میشود. زینک نام مصطلحی در صنعت چاپ در ایران برای معادل Printing Plate یا به طور خلاصه Plate از زبان انگلیسی است. در انگلیسی زینک (به انگلیسی:Zinc) به معنای فلز «روی» است.
انواع زینکها (پلیت)
پلیتهای دیازو
پلیتهای فتوپلیمر
این دو نوع پلیت با لایهای از ترکیبات مواد آلی پوشش داده میشوند و عموماً برای تیراژهای چاپی بالا بکار گرفته میشوند.
پلیتهای هالید نقره
که بنا به نوع پوشش و مورد مصرف به سه دسته تقسیم میشوند:
پلیتهای دو فلزی
که دارای یک لایهٔ پلیمری از قبل حساس شده هستند. دو نوع شناخته شده تر آن عبارتند از:
ب) پلیت با روکش کرم روی مس
پلیتهای الکترواستاتیکی
پلیتهای الکترواستاتیکی نیز بر دو نوع هستند:
ب) پلیتهای با ترکیبات مواد آلی نور رسانا
پلیتهای افست خشک (بدون آب)
که فقط در ماشین چاپ افست خشک (بدون آب) استفاده میشوند. استفاده از این نوع پلیتها نیاز به مرکب ویژه دارد.
پلیتهای زدودنی
که به صورت دیجیتالی حساس میشوند (نیازی به طی مراحل شیمیایی ندارد) و در دو نوع پایهٔ فلزی و پلی استر ی عرضه میشوند.
پلیتهای حساس به حرارت
ماشينهاي جديد لیتوگرافی
/4 دیدگاه /در زینک | پلیت, لیتوگرافی /توسط hassanماشينهاي جديد لیتوگرافی
ليتوگرافي كشور؛ چشم بهراه ماشينهاي جديد
ماشينهاي جديد لیتوگرافی
صنعت چاپ از ابتداي تاسيس، بارها دچار تغيير و تحولات نرمافزاري و سختافزاري شده است. در چند سال اخير، اين صنعت در بخش پيش از چاپ «ليتوگرافي» با فراز و فرودهاي بسياري همراه بوده است. ورود دستگاهها و ماشينآلات جديد و مجهز به فناوريهاي روز، از دغدغههاي اصلي دستاندركاران اين حوزه بوده است؛ آمالي كه هيچگاه به طور كامل محقق نشده است.
نمونهاي از دستگاه پليت ستر
نمونهاي از دستگاه پليت ستر
به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، دستگاههاي جديد CTP كه در ليتوگرافي كاربرد دارند، هر روز به فناوريهاي جديد مجهز ميشوند، تنوع در تكنولوژي تصويرگذاري، منابع نور، سرعت تصويرگذاري، پليتهاي گوناگون با روشهاي متفاوت استفاده و ظهور، شمارگان چاپ متفاوت و هزينههاي متفاوت استفاده از دستگاه باعث ايجاد نوعي سردرگمي براي خريداران ايراني اين دستگاهها شده است؛ به اين معني كه سرعت بهروز رساني دستگاههاي صنعت چاپ در كشور با پيشرفتهاي سرسامآور فناوريهاي جهاني، هيچگاه هماهنگ نبوده است.
وي ادامه ميدهد: هر يك از تكنولوژيهاي موجود، مزايا و نقاط ضعف خود را دارند، به همين دليل هر يك از خريداران بايد با توجه به نياز و شرايط خود، دستگاه مناسب را انتخاب كنند.
فتحعليان با اشاره به فناوري «پلیت ستر» توضيح ميدهد: با ورود اين فناوري جديد به بازار، تحول عظیمی رخ داده است، به طوري كه برخي تولیدکنندگان با مسايل جدید مواجه شدهاند؛ مسايلي چون نیاز به کنترل کیفیت بالاتر، حذف برخي از مراحل تولید، اتكاي کمتر به نیروی انسانی، برق و مواد شیمیایی و …
اين كارشناس حوزه ليتوگرافي ادامه ميدهد: در این فناوری ليتوگراف ميتواند تمام اطلاعات خود را فقط بر روی پلیت (زینک) منتقل کند.
وي با مقايسه شرايط امروز با دوران گذشته ميگويد: در گذشته كارهاي چاپي در قالبهاي استاندارد تعريف و تهيه ميشدند و به مراكز چاپي تحويل ميشدند، ديسكتها و ديگر اقلام توسط پيكها و يا خدمات پستي ارسال ميشدند، ولي چاپ امروزه با سيستمهاي ارتباطي(Tele Communication) انجام ميشود.
فتحعليان با ارايه آماري درباره توليد كارهاي چاپي اظهار ميدارد: بر اساس تحقيقات انجام شده، امروزه 10 درصد كل كارهاي چاپي در يك روز توليد ميشود و پيشبيني ميشود تا 20 سال آينده توليد يك سوم كل كارهاي چاپي از نوع كارهاي يك روزه باشند.
در بخش پيش از چاپ، پس از ظهور سيستمهاي نشر روميزي مهمترين تحول تكنولوژيك، حذف فيلم از فرايند چاپ بود. ظهور دستگاههايCTP، كه در آمريكا به آن مستقيم به پليت(Direct to plate) ميگويند، فعالان حوزه چاپ را از فيلم بينياز ميكند.
دو فناوريCTP
اين روزها، دو تكنولوژي عمدهCTP وجود دارد؛ سيستم حرارتي و نور بنفش، در اين ميان سيستم حرارتي يا ترمال(Thermal) زودتر از سيستم نور بنفش به بازار عرضه شد.
فتحعليان در اين باره توضيح ميدهد: هماكنون پليتهاي بينياز از دارو بحث داغ صنعت چاپ است، البته اين پليتها به هيچ وجه جديد به شمار نميآيند، پليتهاي بينياز از دارو 15 سال پيش هنگامي كه پرستك اولين پليتستر حرارتي خود را كه با پليتهاي Ablative كار ميكردند به بازار عرضه كرد، متولد شدند.
وي ميافزايد: اين پليتها داراي يك لايه بالايي آبدوست (hydrophillic) هستند كه نيروي ليزر، آن را بخار ميكند و سپس لايه چربي دوست (oleophillic) از زير آن بيرون ميزند، پليتهاي بينياز از دارو تا تيراژ 100 هزار چاپ توليد ميشوند.
اين كارشناس حوزه چاپ، با اشاره به قابليت پليتهاي حرارتي ميگويد: اين پليتها در ابتدا به راحتي قابل تشخيص بودند، زيرا براي استفاده ابتدا بايد آنها را در دستگاههاي گرمادهنده قرار ميدادند، به همين خاطر اين كورهها همواره در چاپخانههايي كه از پليتهاي حرارتي استفاده ميكردند، وجود داشت.
فتحعليان درباره پليتهاي جديد يادآور ميشود: اين پليتهاي جديد نيازي به اين دستگاهها ندارند و ميتوان مستقيما آنها را ظاهر كرد. كداك، آگفا، فوجي و شركتهاي ريز و درشت ديگر اكنون اين پليتها را ارايه ميكنند.
وي با ترسيم آينده پليتهاي قابل استفاده در ليتوگرافي تصريح ميكند: در آينده استفاده از پليتهاي بينياز از دارو در سيستم حرارتي و يا در سيستم نور بنفش به يك جريان فراگير تبديل خواهد شد، امروزه شركتهاي عمده سازنده سيستمهايCTP ، اين نوع پليت و پليتسترهايي را كه ميتوانند اين پليتها را ظاهر كنند، به بازار عرضه ميكنند.
وي اظهار اميدواري ميكند؛ در آيندهاي نه چندان دور فناوري در حوزه ليتوگرافي به عنوان بخشي از صنعت چاپ دچار تحول عظيم ميشود و ميتوان نتايج آن را در كارهاي چاپي خصوصا آثاري چون كتاب و نشريات مشاهده كرد.
لیتوگرافی و فرآیند چاپ آن
/0 دیدگاه /در لیتوگرافی /توسط hassanلیتوگرافی به روش تدریجی
/0 دیدگاه /در لیتوگرافی /توسط hassanلیتوگرافی به روش تدریجی
لیتوگرافی به روش تدریجی
سطح تغییر پذیر به پلههای ایجاد شده، تعمیر کردن، به طوری که نتیجهی آن سربپوش کردن الگوهای مجزاست.چنانچه وابسته به پلههای ساخته شده است.نگاشت هم روی شیارها و هم روی برآمدگیها انجام میشود.
نگاشت به سمت زاویهی گراور هدایت میشود. تورفتگی حذف به واسطهی تکههای الگوی مغناطیسی به واسطهی نگارش ایجاد میشود.
سطح گراور
این تصویر، نمودار فرآیند مقدماتی برای سطح میکروسکوپی گراور است:
ویفر با الگوی میکروسکوپی متناوب ناحیهی Sio2 و Si. راه حلی است برای حکاکی خیس با KOH.
گراوور برش سطحی
واحد ضخامت با پلهی ضخامت
زاویهی پایین نوشته
نمایش شماتیک از دو فلز وابسته به ER1 و ER2.
وضوح تصویر بالا از فلز سیلیکون قطعه 15 Pd/100 A Co/200A Cu/Si.
رعایت قسمت متقاطع در طول پلههای مستقیم خطوط تیره را نشان میدهد گرایش از سطح براق دارد. در قسمت مرکز این نمونه رابطه ER1 را نشان میدهد.
رشد تدریجی (Step Growth)
پلیمرهای Step Growth به عنوان پلیمرهای تشکیل شده از واکنشهای گام به گام (step wise) بین گروههای عاملی مونومرهای در حال واکنش تعریف میشوند. بیشتر پلیمرهای Step Growth به عنوان پلیمرهای حاصل از چگالش (condensation Polymers) گروهبندی می شوند، اما همهی پلیمرهای Step Growth (مانند پلییورتانها که از ایزوسیانید و مونومر الکلهای دو عاملی تشکیل شدهاند ) پلیمر تغلیظ شده آزاد نمیکنند. پلیمرهای Step Growth وزن مولکولی را در تبدیل اندک با آهنگ خیلی آهستهای زیاد میکنند و در تبدیل زیاد (بیشتر از 95 درصد) به وزن مولکولی بالایی دست پیدا میکنند.
برای کم کردن تناقض در روشهای نامگذاری، تعاریفی برای پلیمرهای چگالشی و افزایش به وجود آمده است. یک پلیمر حاصل از تغلیظ (چگالشی) به عنوان پلیمری که مولکولهای کوچک را در طول سنتز حذف میکند یا شامل گروههای عاملی در زنجیر اصلی خود است، یا اینکه واحد تکراری آن همه اتمهای موجود در مونومر فرضی (که میتواند به مواد سادهتر شیمیایی تجزیه شود) را در بر نمیگیرد، تعریف شده است.
رشد زنجیری (chain- growth)
پلیمریزاسیون رشد زنجیری یا پلیمریزاسیون افزایشی شامل اتصال مولکولها با پیوند دوگانه یا سهگانه شیمیایی است. این مونومرهای اشباع نشده (مولکولهای یکسان که پلیمرها را می سازند) پیوندهای داخلی اضافهای دارند که میتوانند شکسته و به مولکولهای دیگر متصل شوند و زنجیر تکراری را تشکیل دهند. پلیمریزاسیون افزایشی در تولید پلیمرهایی مانند پلیاتیلن، پلیپروپیلن و PVC شرکت دارد. یک مورد خاص از پلیمریزاسیون زنجیری منجر به پلیمریزاسیون زنده میشود. (پلیمریزاسیون زنده، پلیمریزاسیونی است که اگر آن را متوقف نکنند تا ابد ادامه پیدا میکنند.)
در پلیمریزاسیون رادیکالی اتیلن، پیوند …. آن شکسته میشود و این دو الکترون نوآرایی میکنند تا یک مرکز انتشار مانند آن رادیکالی که به خود اتیلن حمله کرده است ایجاد کنند. شکل این مرکز انتشار به نوع خاصی از مگانیسم افزایشی بستگی دارد. مکانیسمهای بسیاری وجود دارند که پلیمریزاسیون رادیکالی میتواند از طریق آنها شروع شود. مکانیسم رادیکال آزاد از اولین روشهایی است که استفاده شده است. رادیکالهای آزاد اتمها یا مولکولهای بسیار واکنشپذیری هستند که الکترونهای جفت نشده دارند. به عنوان مثال با در نظر گرفتن پلیمریزاسیون اتیلن، مکانیسم رادیکال آزاد میتواند به سه مرحله تقسیم شود: مراحل آغاز، انتشار و پایان زنجیر.
تقریباً تمام فناوریهای نانو از یکی از سه ذره انرژیدار، شامل پروتون، الکترون و یون جهت پرتوافکنی به ماده مقاوم به پرتو استفاده میکنند. تنها استثناء nanoimprint است، که از یک الگوی مادر برای برجسته کردن ماده مقاوم با استفاده از دما و فشار بدون هیچگونه پرتوافکنی استفاده میکند. بعضی از فناوریها از یک ماسک برای در معرض قرار گرفتن قسمتی از یک الگو و یا تمام الگو در یک گام پرتوافکنی استفاده میکنند.
صفحه نمایشهای دیودی نور گسیلآلی (OLED) مورد توجه زیادی قرار گرفتهاند زیرا شفاف، کارآمد و به اندازهی کافی نازک و همچنین انعطافپذیر هستند ولی هماکنون استفاده از آنها محدود به صفحه نمایشهای کوچک است مانند صفحه نمایش گوشی موبایل. یکی از دلایل آن ضغف قطعهای است که به عنوان الکترودی شفاف برای نور تصویر در آن به کار میرود.
OLED از لایههایی نیم رسانای آلی تشکیل شده است که بین 2 الکترود قرار گرفته است یکی از این لایههای باید شفاف باشد که به نور اجازهی عبور دهد. امروز در صفحه نمایشها از لایهی شفاف اکسید قلع ایلیم (ITO) استفاده می شود اما این ماده گران قیمت، حساس و انعطافپذیر است که برای صفحه نمایشهایی در اندازه بزرگ چندان مناسب نیست همچنین این ماده لایههای نور گسیل را تنزل میدهد.
الکترود جدید یک توری مشکل از تعداد زیادی سیم فلزی نازک رساننده است که شفافند. یکی از مهندسین برق و استاد علوم رایانه میگوید: الکترود باید انعطافپذیری بیشتری داشته باشد و ارزانتر از ITO باشد در عین حال نوردهی مواد آلی را نیز تنزل ندهید. پژوهشگران این تئوری را به عنوان الکترود بالایی در OLED ترکیب کردهاند و هیچ تغییر قابل مشاهدهای در وضوح تصویر، بین گسیل نور LED و OLED معمولی (که با الکترود ITO ساخته شده) ندیدند. البته Guo معتقد است که او و همکارانش به انجام آزمایشهای دقیقتری نیاز دارند تا اینکه بتوانند این ها را مقایسه کنند. شرح فعالیت این گروه در نشریهی اینترنتی Advanced Materials میباشد.
به گزارش پایگاه اینترنتی فناوری نانو، روش آن ها بر پایه لیتوگرافی نانو چاپی(lithography or NIL nano imprint ) است و می تواند برای ساخت پوشش لنزهای ضد بازتابش و همچنین ساخت بسترهای بهبود یافته برای اسپکتروسکوپی رامان سطحی بهبود یافته ، (surface-enhanced)مورد استفاده قرار گیرد .
جیرجیرک های دشتی بیشتر در نواحی گرمسیر زندگی می کنند و به خاطر اندازه بزرگ که طول بال بالغ آن ها به پنج سانتیمتر می رسد ، و داشتن صدای بلند ،در میان شاخ و برگ ها به آسانی پیدا می شوند .
بال آن ها از هزاران برآمدگی ریز شبیه ستون پوشیده شده است،به طوری که نور فرودی را پراکنده و مانع بازتابش آن می شوند.
هر کدام از این ستون های مخروطی شکل، ارتفاعی معادل چهارصد نانومتر دارند و به صورت مایل و با زاویه 30 درجه نسبت به سطح ،روی آن قرار گرفتند.
محققان با استفاده از NIL قالب های بسیاردقیقی از این الگو ها ساخته اند.
آن ها ابتدا بال را کاملاً تمیز کرده وسپس آن را با فشاری مناسب روی لایه گرم شده ای از پلا متیل متا کریلات (PMMA) که اغلب برای ساخت قالب ها مورد استفاده قرار می گیرد،قرار دادند.
با برداشتن بال،آرایه هایی از نانو چاه (ساختار های بال به صورت معکوس)روی قالبPMMA ایجاد می شود.
این قالب ها برای کپی کردن نانو ساختار های مزبور،روی گستره وسیعی از سطوح قابل استفاده می باشد.
جین زانگ از دانشگاه پکن در این باره می گوید:”با استفاده از بال جیرجیرک دشتی به عنوان مهر،قادر هستیم تا نانو ساختار های طبیعی را روی سطوح، کپی کنیم در حالی که ساخت این نانو ساختار ها با روش های معمول بسیار مشکل است.”
سطح بال جیرجیرک های دشتی با ماده موم شکل پوشیده شده که این ماده مانع چسبیدن بال به قالب پلاستیکی می شود. این مسئله مزیتی برای بال ها در روش NILمحسوب می شود، زیرا دیگرنیازی به استفاده از ماده ضد چسبیدن که به طور معمول در روشهایNlL مورد استفاده فرار می گیرد، نمی باشد.
پس از این که قالب PMMA سرد ومحکم گشت می توان الگوی روی آن را با استفاده از فرایندهایی مثل قلم زنی یونی واکنش پذیر(RIE)، به یک بستر سیلیکونی منتقل کرد.
بسترهای سیلیکونی که پس از قلم زنی مزبور ساخته می شوند،دارای آرایه هایی منظم از نانو چاه در سطح خود می باشد. تحقیقات اخیر نشان داده است که چنین سطحی میتواند مانع بازتابش نور گردد.
بنابراین بسترهای سیلیکونی،برای استفاده در لنزها وابزارهای نوری ضد بازتابش بسیار مناسب است.
یکی از ویژگیهای شاخص یک پوشش،ساختار سطح آن پوشش است. پدیده ی خود چینش پلیمرها(Polymer self assembly)امکان ایجاد ساختارهای نانو با هزینه کم را فراهم کرده است. این ویژگی در مواردی مثل محافظت از کارت های تجاری و بانکی وهمچنین در تولید غشاهای متخلخل نانو که در رشتههای پزشکی و زیستلوژی استفاده می شوند،کاربرد دارد.
یکی از عوامل مهم درتعریف ویژگیهای یک پوشش،ساختار سطح آن پوشش است. با این که نگاه به ابعاد سطح در حد 10 یا بیشتر از 10 میکرون نگاه جدیدی نیست،اخیراً درک ما در مورد اهمیت ساختارهای نانوی سطح به طور چشم گیری افزایش یافته است. ویژگی های سایشی سطح(tribogical) و خاصیت ترشوندگی،قابلیت جذب زیست مولکولها و یا حتی سلول ها و نیز ظاهر نوری و ویژگیهای لمسی به شدت تحت تاثیر مکان نگاری (topography) سطح در مقیاس نانو قرار میگیرند. کنترل این ویژگیها و در نتیجه کنترل ساختار نانوی سطح، اهمیت زیادی برای بهینه کردن کاربردهای امروزی پوششهای پیشرفته دارد.
امروزه، شناخت پدیده ی خود چینش پلیمرها امکان ایجاد ساختارهای سطوح در مقیاس های مختلف را فراهم کرده است. ساختارهای سطوح با مقیاس نانو بدون روش های لیتوگرافی (حکاکی) گران قیمت (مانند روش های تولید مدارهای مجتمع در صنعت میکروالکترونیک) قابل دسترسی هستند. هزینه ی این روش ها برای بسیاری از کاربردهای پوششی مقرون به صرفه نیستند، اما از لحاظ کیفیت، برای رسیدن به اثرات مطلوب، کنترل کافی بر روی ساختار سطح دارند.
لیتوگرافی چیست ؟
/1 دیدگاه/در لیتوگرافی /توسط hassanلیتوگرافی چیست
لیتوگرافی چیست
لیتوگرافی چیست ؟ : لیتوگرافی فرایندی است که در طی آن صفحه هایی فلزی از جنس آلومینیوم موسوم به زینک یا پلیت ساخته می شود. از این صفحه ها در چاپخانه های مجهز به سیستم چاپ افست برای انجام عملیات چاپ بر روی کاغذ استفاده میشود. بنابر این لیتوگرافی یک مرحله ی واسطه ای در چاپ افست است . فایلهای طراحی شده ابتدا در لیتوگرافی تبدیل به صفحات فلزی شده و سپس این صفحات به چاپخانه ارسال می گردد تا در آنجا بوسیله ی آنها عملیات چاپ بر روی کاغذ صورت بگیرد.
لیتوگرافی چیست
در لیتوگرافی ابتدا فایلها به چهار رنگ اصلی سازنده ی خود تقسیم می شوند و سپس تصویر مربوط به هر رنگ با نوعی پلیمر مخصوص بر روی صفحه ی فلزی چاپ می شود . جنس سطح این ورقه ی فلزی از موادی پوشانیده شده است که به هیچ عنوان مرکب چاپ را به خود جذب نمیکند. در عوض جنس مواد پلیمری که طرح را با آن را بر روی زینک چاپ می کنند جاذب مرکب می باشد. از همین خاصیت در چاپ استفاده می شود (برای کسب اطلاعات تکمیلی در این زمینه مقاله ی “چاپ افست چیست” را مطالعه کنید).لیتوگرافی چیست : برای ساخت زینک دو روش وجود دارد روش قدیمی تر که امروزه هنوز هم کم و بیش مورد استفاده قرار می گیرد از دستگاهی به نام ایمیج ستر (Image Setter) استفاده می شود.
دستگاه لیتوگرافی
دستگاه لیتوگرافی
دستگاه لیتوگرافی
این دستگاه هر چهار فایل تفکیک شده از فایل اصلی را با رنگ مشکی بر روی طلق شفاف پرینت می گیرد. در حقیقت دستگاه ایمیج ستر چیزی جز یک پرینتر سیاه و سفید بزرگ لیزی با قابلیت پرینت بر روی طلق شفاف نیست. البته دقت چاپ و رزولوشن پرینت در این دستگاه فوق العاده بالاست. پس از اینکه این طلق ها آماده شد آنها را بر روی زینک های خام چسبانده و با گیره های مخصوصی فیکس می کنند. سطح زینک خام از ماده ی پلیمری جاذب مرکب پوشانده شده است و در طی فرایند ساخت زینک قسمت های اضافی از روی سطح آن برداشته می شود تا فقط بخشهای طرح باقی بماند. در حقیقت عملیات چاپ بر روی زینک برعکس حالت معمول انجام می شود.
زینک (پلیت) لیتوگرافی چیست
جنس مواد پلیمری که سطح زینک را پوشانده است به نور فرابنفش حساس است و در صورت قرار گرفتن در مقابل نور تبخیر می شود. پس از اینکه طلق های شفاف که به آنها فیلم گفته می شود را بر روی زینک بستند آنها را در محفظه ای قرار می دهند تا نور ببینند. در اثر نور دیدن در بخشهایی از زینک که در مقابل طلق شفاف قرار گرفته و نور می بیند مواد پلیمری تبخیر می شوند و از بین می روند اما در بخشی که زینک در مقابل بخشهای سیاه شده ی فیلم قرار میگیرد و نور نمیبیند مواد پلیمری باقی می مانند.سپس زینک را در محلولی قلیایی (معمولاً از مشتقات آمونیاک) شستشو می دهند تا بخشهای باقی مانده ی مواد پلیمری که نور دیده اند ولی هنوز کم و بیش بر سطح زینک باقی مانده اند پاک شوند و اصطلاحاً زینک ظاهر شود. پس از آن زینک در محلولی دیگر شستشو داده می شود تا بخشهای نور ندیده ی آن تثبیت شوند. بابر این ساخت زینک در این روش شامل تهیه ی فیلم و سپس ساخت زینک است . اما در روش های جدید تر از دستگاهی به نام Plate Setter استفاده می شود که بدون درست کردن فیلم مستقیماً زینک را می سازد. یعنی فایل از کامپیوتر به دستگاه ارسال می شود و زینک آماده از دستگاه خارج می شود. میتوان گفت که دستگاه پلیت ستر پرینتر زینک است. توجه داشته باشید که متداول است که به ورقه ی فلزی تولید شده در حالت اول زینک و در حالت دوم پلیت می گویند.
زینک لیتوگرافی
لیتوگرافی چیست :